Tuesday 29 May 2012

Menari dalam hujan

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Suka mandi hujan?saya masa zaman kanak-kanak dulu suka juga mandi hujan. Hujan kan rahmat. Hujan juga nikmat. Jadi bagaimana kita menikmati nikmat dan rahmat tersebut?tapi hari ini sering tak kita dengar ayat 'demam hari ini sebab semalam kena hujan'. 'sakit kepala sebab kena hujan'. Mungkin ke air hujan hari ini sudah tercemar kesan pencemaran alam?bukan seperti air hujan zaman saya kanak-kanak dahulu? Tepuk dada dan tanya akal kita yang sihat.

Saya nak kongsi sebuah buku hari ini tentang berfikiran positif yang bukan mudah tetapi tidaklah terlalu payah. Semuanya datang dari diri kita sendiri. Ada sebuah buku yang baik, yang boleh saya cadangkan iaitu buku 'chicken soup for the soul', buku ini juga telah diterjemah kepada bahasa Malaysia.

Salah satu tajuk dalam buku ini menari dalam hujan. Hari ini kita sering terlepas pandang dengan nikmat yang kita dapat semata-mata nak mengejar nikmat yang akan datang. Contohnya,nanti dah duduk rumah sendiri nak buat macam ini lah, nanti dah naik gaji nak buat macam itu lah, nanti ada masa nak pergi sana lah. Sedangkan kita dah da nikmat tempat tinggal, kit dah ada nikmat gaji setiap bulan, kita dah ada nikmat masa, tapi kenapa kita sia-siakan?Astagfirullah. Kenapa kita menangguh kebahagian sekarang semata-mata nak menunggu kebahagian yang belum pasti?

Persoalannya sekarang ialah bukan bagaimana cara kita menempuh masalah atau kekurangan yang melanda, tetapi bagaimana caranya kita tetap menikmati dan bersyukur dengan setiap saat dalam kehidupan kita dengan penuh kesyukuran. Bagaimana kita mencipta kebahagiaan dalam setiap minit dalam kehidupan kita?

'hidup bukan mengenai bagaimana merempuh ribut yang melanda, tetapi bagaimana caranya hendak menari dalam hujan'

Kembali kepada Allah, pasti hati kita tenang
Sentiasa mensyukuri nikmat Allah, pasti hidup kita bahagia
Jiwa yang tenang datang dari akal yang sihat. Akal yang sihat datang dari minda yang positif. Minda yang positif datang dari diri yang sentiasa mengamalkan Al quran dan sunnahNya. Selagi kita tidak meninggalkan dua manual kehidupan kita ini, insyaAllah kita tidak akan sesat.

Selamat berfikiran positif

Selamat sejahtera kepada kalian semua



posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment