Wednesday 9 May 2012

Laskar Pelangi

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Poster filem laskar pelangi
Pernah tonton filem laskar pelangi? karya filem dari seberang yang sarat dengan emosi dan ilmu yang sangat manfaat. saya telah menontonnya beberapa kali, dan membeli cd nya untuk simpanan peribadi. setiap kali menonton, setiap kali itulah emosi tersentuh dengan kesusahan mereka untuk mendapatkan ilmu dan kesungguhan murabbi mereka dalam mendidik anak bangsa. Pendidikan itu untuk semua dan semua manusia ada hak untuk menuntut ilmu. status tidak mampu menafikan hak itu.Adalah menjadi tanggungjawab sesebuah negara memberikan pendidikan pada semua rakyatnya. 


Apa yang paling mengusik jiwa saya ialah kata-kata azimat 'guru besar' dalam filem ini, iaitu 'Hiduplah dengan memberi sebanyak-banyaknya, bukan meminta sebanyak-banyaknya'.

Memberi bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit dan harta. Tetapi memberi itu luas maknanya. kalau kita mampu dari segi ilmu, kita beri dan kongsi ilmu pengetahuan. kalau kita mampu dari segi tenaga, kita bantu dari segi tenaga. kalau kita mampu dari segi kewangan, harta benda, kita sumbang dari segi kewangan dan harta benda. Malah kalau kita hanya mampu untuk memberi senyuman sahaja sekalipun, kita bagilah senyuman. Buat apa yang kita mampu, yang paling penting keikhlasan dan semata-mata mengharap redhaNYA. Bukan kerana pandangan manusia. 

Jadi saya suka nak menyarankan kita cuba sama-sama amalkan motto 'Hiduplah dengan memberi sebanyak-banyaknya, bukan meminta sebanyak-banyaknya'.

Tangan yang memberi insyaAllah lebih baik dari tangan yang menerima. kalaulah kita semua mengamalkan sifat suka memberi demi membantu agama Allah, subhanaallah saya yakin tidak akan wujud masalah umat hari ini yang terlalu tamak dan tidak pernah berasa cukup dengan setiap nikmat dan rezeki Allah. Redhalah dengan yang sedikit, dan bersyukurlah dengan yang banyak. 

Hiduplah dengan memberi sebanyak-banyaknya.

salam sejahtera kepada kalian semua.

No comments:

Post a Comment