Sunday 6 May 2012

Kelebihan umat Nabi Muhammad S.A.W

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Pagi tadi di radio ikim.fm ada ceramah tentang kelebihan umat nabi Muhammad S.A.W. Subhanaallah. Saya hanya berkongsi apa yang saya dengar, kalau ada yang salah, tegurlah. mohon keampunan Allah. Semoga Allah redha.

Saya tersentak bila ustaz lutfi kata, berapa ramai antara kita yang duduk di tikar sejadah selepas solat, berdoa dengan mengatakan 'ya Allah, aku bersyukur kerana dilahirkan menjadi umat Nabi Muhammad'. Ramainya antara kita termasuklah saya hanya berdoa minta lapangkan rezeki, minta diberi kenikmatan yang banyak. Astagfirullah alazim.

Kata ustaz lagi, dalam sabda Allah, dari makhluk yang pertama dicipta, kita umat nabi muhammad s.a.w yang diberi nikmat menjadi umat yang terbaik berbanding umat-umat yang terdahulu. Jadi, kita refleksi diri kita, kita ni hari ini,yang diberi nikmat menjadi umat yang terbaik, apa yang kita amalkan sebagai membalas nikmat tersebut?tepuk dada tanya iman kita. Kita sama-sama istigfar. Astagfirullah alazim.

Cerita ustaz juga, nabi musa yang terkenal dengan keras hatinya,yang berdepan dengan umat zamannya yang sangat degil,yang sering mencabar nabi musa,tetap mengalirkan air mata kerana tidak diberi nikmat menjadi umat nabi muhammad s.a.w. Subhanaallah.

Mari kita muhasabah sahabat. Allah telah menjadikan kita istimewa dengan memberi nikmat iman,nikmat islam,nikmat menjadi umat nabi muhammad s.a.w. Nikmat yang paling besar diberikan kepada kita hamba yang sangat fakir ini.

Mari kita amalkan doa ini sahabat setiap selepas subuh :
Ya allah,perbaikkanlah umat nabi muhammad,himpunkan kami di bawah tadbiran nabi muhammad, ampunkan kami dosa umat nabi muhammad ya allah,jauhkan umat nabi muhammad dari sebarang kesesatan ya allah.

Astagfirullah alazim.
Astagfirullah alazim.
Astagfirullah alazim.
Mari kita perbanyakkan selawat dalam hari-hari kehidupan kita
Saya mohon keampunan allah.

Salam sejahtera kepada kalian semua.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment