Monday 14 May 2012

Masa

salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.



Saya biasanya hubungi emak saya setiap hari, pada waktu pagi sekitar jam 10. Hari ini saya tak hubunginya, sibuk ke bukan alasan cuma saya fikir nak hubunginya waktu tengah hari. Dalam jam 1.03 petang saya tengok ada panggilan yang tidak berjawab di telefon saya, dan panggilan itu dari emak saya. Allah. Kalut saya menghubunginya semula. Tanpa salam terus tanya kenapa saya tak hubunginya pagi tadi, penatke?tak sihatke? Astagfirullah. saya mohon keampunan Allah. Tengok sahabat, saya mengabaikan masa pagi saya yang biasa saya peruntukkan untuk hubungi emak saya. Itu pun emak saya dah menyoal pelbagai soalan. boleh ulang ke masa pagi tadi sahabat? Dan saya masih terasa kesalnya. Ini masa kita dengan manusia. Bagaimana pula masa kita dengan pemilik segala masa itu?Adakah kita benar2 menjaga masa kita dengan beribadah kepadaNYA tepat pada waktu? Adakah kita hanya mengingatinya pada masa lapang? astagfirullah. Saya memohon keampunan Allah.

 Masa itu ibarat emas. Tidak boleh dijual beli. saya teringat satu bacaan yang menyatakan walau berkali-kali pengkaji barat cuba mengkaji tentang masa, namun keajaiban tetap tidak dapat diungkap. kerana masa itu adalah milik Allah. dan DIA lah yang maha bijaksana dan maha mengatur segala-galanya.

sehinggakan keajaiban masa ini terakam dalam Alquran melalui surah Al-'Asr yang bermaksud :

'Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati tentang kebenaran dan kesabaran.'(Surah Al-Asr, ayat 1-3)

Kita juga sering diingatkan agar ingat lima perkara sebelum datangnya lima perkara iaitu

SIHAT SEBELUM SAKIT
MUDA SEBELUM TUA
KAYA SEBELUM MISKIN
LAPANG SEBELUM SEMPIT
HIDUP SEBELUM MATI

Galakan untuk tidak membuang masa juga dalam surah Al-Sharh, ayat 7 yang bermaksud

'Maka apabila kamu telah selesai dari sesuatu urusan, kerjakanlah dengan sungguh-sungguh urusan yang lain.' (Surah Al-Sharh, ayat 7)

Hal ini jelas menunjukkan betapa kita sebagai hamba perlu menjaga masa milik Allah dan benar-benar memanfaatkan MASA untuk sentiasa mengingatiNYA.

Paling penting dan utama bagi saya menjaga masa solat kita. jangan sibukkan dengan kerja dunia yang banyak sehingga mengabaikan masa solat. bimbang tak cukup masa nak menyiapkan segala kerja dunia sedangkan kita tak menjaga hubungan dengan pemilik masa tersebut. Allah. saya memohon keampunan Allah. saya yakin masa itu sangat panjang kalau nak dikupas, tetapi setakat ilmu yang ada ini sahaja yang dapat saya kongsi.

sama-sama lah kita menjaga masa dan hubungan kita dengan Allah. Insyaallah akan ada keberkatannya.

Semoga kita tidak tergolong dalam manusia-manusia yang rugi. Tiada manusia yang nak rugi hari ini kan? jadi, mari kita hargai masa yang ada supaya kita sentiasa untung di dunia dan di akhirat. Amin.

salam sejahtera kepada kalian semua.


No comments:

Post a Comment