Tuesday 20 November 2012

Pengalaman viva voce

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW

Alhamdulillah wa syukurillah...
Alhamdulillah dan syukur adalah sebaik-baik perkataan yang menggambarkan keseluruhan perasaan.


Sebelum viva.
Petang tadi jam 3 saya ada sesi viva voce. Syukur dengan nikmat Allah. Saya lulus. Apabila pengerusi mengucapkan tahniah,air mata saya bertakung juga. Tapi saya kawal sebab dalam bilik tersebut hanya saya seorang perempuan. Supervisor dan 3 orang pemeriksa semuanya lelaki. Syukur.

Saya hanya ingin berkongsi pengalaman dengan semua sahabat pembaca. Moga ada manfaatnya.

Persediaan sebelum viva
1. Apabila selesai proses penghantaran thesis untuk semakan. Sahabat boleh mula membuat power point untuk 'present' semasa viva. Tempoh presentation biasanya 15 ke 20minit. Jadi tak perlu sediakan page terlalu banyak. Cukup sekadar 20 ke 23 page. Anggaran 1 page 1 minit beserta huraian.
Hanya letak isi penting selebihnya huraikan dengan membina 'eye contact' dengan semua pemeriksa.

2. Selain itu Saya membaca thesis saya sebanyak tiga kali (atas cadangan beberapa rakan). Saya buka balik buku-buku methodologi dan teori. Kerana saya paling bimbang bab methodologi dan teori.

3. Tidak perlu terlalu gusar. Tempuhi sahaja seperti proses biasa. Jika ada kesilapan. Itu adat orang menuntut ilmu pastinya ada kesilapan. Banyakkan solat hajat. Banyakkan berdoa agar dipermudahkan, ditemukan dengan pemeriksa yang lembut hati (doa ini termakbul untuk saya) Dan bersedialah sehingga menerima tarikh viva.

Hari viva


Bilik viva yang selesa dan tidak menakutkan.

1. Mohon restu emak ayah. Datang awal.
Berpakaian kemas dan selesa. Pastikan perut tak lapar. Pastikan fizikal kita dalam keadaan terbaik. Sementara menunggu para pemeriksa berselawatlah, beristigfar dan bacalah ayat kursi.

Semasa viva

1. Mulakan dengan ucapan selamat dan Terima kasih kepada semua pemeriksa. Mulakan pembentangan dengan penuh yakin dan senyuman.
2. Pandang wajah setiap pemeriksa dan elakkan terlalu memandang slide presentation.
3. Semasa sesi soal jawab ucaplah terima kasih bagi setiap soalan dan berikan jawapan dengan tenang. Sekiranya tak faham. Mohon pemeriksa ulangnya kembali. Pengalaman saya petang tadi ada juga soalan yang mengelirukan saya dan tidak dapat saya jawab. Tapi syukur pemeriksa pastinya memahami keadaan kita.

Selepas viva.

Selepas lulus. Tak kisah minor or major. Berehatlah sehari dua menikmati kejayaan menuntut ilmu Allah yang maha luas.
Kemudian fokuslah untuk proses pembetulan.

Ramai sahabat yang bertanya susah tak nak sambung master?
Soalan ini sukar saya jawab. Kerana laluan dan takdir setiap daripada kita berbeza. Cabarannya berbeza-beza. Ada yang nampak mudah. Ada juga nampak macam terlalu sukar. Cuma yang boleh saya kongsikan nikmati setiap saat. Kerana tiada siapa yang memaksa kita menyambung master. Itu kehendak kita sendiri. Jadi nikmatinya. Belajar semata-mata kita ingin menuntut ilmu. Salah dan silap adalah normal selagi kita bergelar pelajar.

Sebelum sambung pengajian letaklah matlamat yang jelas. Yang benar-benar jelas sebab kita menyambung pengajian. Matlamat yang jelas ini sangat-sangat penting agar apa sahaja dugaan yang mendatang, yang tidak terduga tidak membantutkan pengajian kita. Sekali melangkah teruskanlah hingga ke garisan penamat.
Selepas matlamat dah jelas. Tanamlah semangat juang yang tinggi.
Selebihnya berusaha berdoa dan bertawakal kepada Allah.

Menuntut ilmu, mengejar kejayaan bukanlah satu destinasi tetapi satu perjalanan yang panjang...

Syukur dengan nikmat Allah. Terima kasih kepada sahabat pembaca yang mendoakan.

Selamat maju jaya untuk semua.
Tuntutlah ilmu sampai ke liang lahad. Kerana Allah akan mengangkat darjat orang yang berilmu selagi mana ilmu tersebut dimanfaatkan dan tidak menimbulkan sombong dan riak...

Ilmu yang kita ada hari ini sekadar setitik air di hujung jari di tengah lautan tak bertepi.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca

posted from Bloggeroid

6 comments:

  1. Assalmualaikum saudari Eyah.. Tahniah atas kejayaan anda... Maaf saya tak pasti samada Phd atau MAster.. apa2pun Tahniah!

    Sekadar menghubungi saudari Eyah kerana saya berminat untuk mendapatkan salinan buku Prof Kamil Phd kecil tapi signifikan...

    Saya google buku tersebut kenetulan berjumpa blog saudari ini yg sudi memberikan salinan tersebut. Saya kebetulan sadang mencari motivasi utk menghabiskan perjalan PhD saya yg sudah terlalu lama ini.

    terima kasih

    disertakan email & maklumat sy.

    salbiah.mokhtar@yahoo.com

    Salbiah Mokhtar
    UiTM Perak.

    ReplyDelete
  2. Tahniah!!!
    Sy akn viva 4 Nov ni..
    Moga Allah permudAhkan...

    ReplyDelete