Friday 4 May 2012

Anak

Anak Saudara saya
Dian Amani & Muhammad Amjad
Semoga menjadi anak akhirat yang soleh dan solehah
Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Anak adalah anugerah Allah dan harta yang sangat bernilai bagi setiap ibu bapa. Anak adalah rezeki dan setiap rezeki dari Allah taala itu datang dengan ujian. Jadi setiap anak adalah ujian buat setiap ibu bapa.ANAK umpama kain putih yang mulus dan  Ibu bapa yang bertanggungjawab sepenuhnya mendidik dan membentuk anak-anak.

Bagi saya untuk mendapat dan mendidik anak yang soleh dan solehah, ibu bapa sendiri perlu menjadi anak yang soleh dan solehah terlebih dahulu. seperti peribahasa, Bagaimana acuan, begitulah kuihnya.

Proses mendidik anak soleh dan solehah bermula sebelum bernikah lagi. bermula sebelum mempunyai anak. Perancangan yang teliti perlu ada. kerana tanggungjawab yang sangat berat untuk membina anak menjadi insan dan hamba Allah yang taat.

Dari pengalaman saya yang sedikit, saya melihat tugas mendidik anak sebagai suatu amanah dan yang amat berat bagi setiap ibu bapa. seeloknya mengikut sunnah dan ikutan junjungan besar Muhammad S.A.W.

7 tahun pertama umur anak, layanlah mereka seperti raja dan permaisuri. 7 tahun berikutnya layanlah mereka umpama dalam penjara, perkataannya 'yes' atau 'no' tetapi perlu diiringi dengan alasan kenapa 'yes' dan kenapa 'no', 7 tahun berikutnya sehingga dewasa layanlah anak seperti kawan, sahabat yang boleh berkongsi segala masalah dan suka duka.

Ibu saya dan cucu-cucunya.
semoga menjadi anak akhirat yang cemerlang. Insyaallah

Saya doakan semua ibu  bapa  dan bakal ibu bapa mampu menjadi ibu bapa yang soleh dan solehah seterusnya dapat mendidik zuriat akhirat yang soleh dan solehah juga. InsyaAllah..

Salam Sejahtera kepada kalian semua

No comments:

Post a Comment