Monday 7 May 2012

Celak

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.


Selamat petang isnin semua. Semoga terus bersemangat untuk menghabiskan malam dengan beribadat kepadaNya, selepas siangnya sibuk bekerja. InsyaAllah.

Saya pasti kaum hawa ramai yang gemar bercelak mata. Bercelak untuk ke tempat kerja, bercelak untuk keluar berjalan dan bercelak bila di rumah. Jadi dah alang-alang bercelak untuk tujuan bersolek apa kata tambahkan niat memakai celak itu untuk mengikut sunnah nabi Muhammad S.A.W. Insyaallah semoga mendapat ganjaranNya.

Seperti riwayat al-tirmizi dan abu daud , rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
"hendaklah kalian bercelak dengan menggunakan batu
celak, sebab dapat memperjelaskan penglihatan dan
menumbuhkan bulu mata"

Nah, jelaskan?faedah lain yang kita dapat bila bercelak dapat jelaskan penglihatan malah dapat melebatkan bulu mata, makin bercahaya lah mata tu ditambah pula jika kita sentiasa menjaga pandangan mata kita. MasyaAllah, nikmatnya.

Kita boleh juga bercelak bila nak solat, nak tidur, malah jadikan amalan setiap hari dan niatkan mengikut sunnah nabi muhammad s.a.w. insyaallah pahala akhirat dapat, nikmat penglihatan juga dapat. Syukur.

Usaha yang kecil tapi sangat signifikan.

Mulai hari ini,saya doakan sahabat yang membaca terus tergerak hati untuk mula bercelak dan jadikan amalan dengan niat mengikut sunnah nabi muhammad s.a.w. Amin. Kita amalkan sama-sama.




Bila pandangan mata kita cerah, sihat, dan cantik dapatlah kita gunakan untuk melihat keindahan alam ciptaan tuhan seterusnya mengakui kebesarannya. Subhanallah.

Salam sejahtera kepada kalian semua.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment