Thursday 10 May 2012

Hayat

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang




Hayat yang membawa maksud hidup dalam bahasa Malaysia. (nota: saya lebih gemar bahasa Malaysia itu digelar 'bahasa Malaysia' berbanding bahasa Melayu)

Hidup bukan untuk hidup. Tetapi kita hidup untuk Tuhan.

"dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah-Ku" (surah Adh-Dzariat,ayat 56).

Hakikatnya, kita sebagai manusia, hamba yang fakir dicipta oleh rabbuljalil, hanyalah semata-mata untuk beribadah dan menyembahnya. Tetapi apabila kita melanggar manual kehidupan tersebut, maka wujudlah pelbagai masalah ummah hari ini. Bagi saya, satu je cara penyelesaiannya kembalilah kepada Allah, kembali kepada pencipta kita.

Hidup juga bukan untuk mati. Tetapi mati untuk hidup.

Dunia merupakan ladang akhirat, dan akhirat masa untuk kita menuai apa yang kita usahakan di dunia. Astagfirullah. Saya memohon keampunan Allah. Saya yakin kita semua pernah melalui zaman jahiliah dan zaman kegelapan dalam hidup kita. Maka ,saya ulang satu sahaja penyelesaiannya kembalillah kepada Allah, kembalilah kepada pencipta kita. InsyaAllah.

Marilah kita sama-sama menginsafi asal kejadian dan hakikat kita sebagai manusia dihidupkan atas muka bumi ini sebagai khalifah. Astagfirullah. Marilah kita sama-sama jadikan hidup kita benar-benar bermanfaat. Rehat yang sebenar-benar rehat adalah di akhirat kelak.

"Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah-Ku" (surah Adh-Dzariat, ayat 56).

Salam sejahtera kepada kalian semua.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment