Thursday 17 May 2012

Hati

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Hari ini saya diuji. Allah. Bagaimanalah insan itu boleh mengakui dia beriman sedang dia benar-benar belum diuji.

Syukur dengan ujian ini yang dapat mendidik hati saya. Ujiannya tentang hati. Ujian ini menyedarkan saya supaya sentiasa membersihkan hati. Sedih saya melihat manusia yang bercakaran secara halus atau jelas semata-mata kerana ada penyakit hati. Allahuakbar. Takutnya saya dengan penyakit hati. Penyakit yang lebih parah dari barah.Kemana la nak dibawa harta dunia ini. Sedang segalanya pinjaman. Teringat saya nasyid nyanyian rabbani,

"mana milik kita, tidak ada milik kita, semua yang ada, Allah yang punya, tidak ada kita punya, kita hanya menguasahakan sahaja, apa yang kita dapat, Allah sudah sediakannya, mengapa kita sombong, memiliki Allah punya, mengapa tidak malu, kepada Allah yang empunya, kalau Allah tidak beri, kita tidak punya apa-apa"

Pentingnya kita mendidik hati supaya hati kita terus hidup,lembut,bersih, dan cekal. Pentingnya kita jaga 'kesihatan' hati kita Sebagaimana sabda Nabi Muhammad S.A.W,

" sesungguhnya dalam diri manusia ada seketul daging. Jika daging itu baik, baiklah seluruh anggota badannya. Tetapi sekiranya daging itu rosak dan kotor, maka rosak dan kotorlah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati"
(riwayat bukhari dan muslim)

"hati yang paling Allah kasihi ialah hati yang paling lembut kepada saudaranya, hati yang paling bersih dalam keyakinannya, dan hati yang paling cekal dalam beragama"(Ali b Abi Talib k.w.h)

Teringat saya ceramah dari Prof Muhaya,kita harus ada perasaan belas ihsan kepada orang yang berpenyakit hati, kerana mereka tidak sedar bahawa mereka berpenyakit. Kita harus doakan mereka.

Ya allah,peliharalah kami dari manusia yang mempunyai 'penyakit' hati. Kerana sesugguhnya kami tidak tahu ya allah apa yang ada dalam hati mereka. Bersihkan hati mereka dan bersihkan hati kami ya allah. Amin

Saya mohon keampunan Allah.

Salam sejahtera kepada kalian semua

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment