Wednesday 1 August 2012

Nafsu

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar ramadhan sahabat pembaca?sudah 12 hari berlalunya ramadhan, bagaimana amalan kita sebelumnya? Bagaimana pengisiannya?jika terisi dengan amal ibadat, Alhamdulillah. Jika tidak, insyaAllah masih ada kesempatan untuk kita penuhi ramadhan ini dengan amal ibadat dan terus istiqomah untuk bulan seterusnya. InsyaAllah.

Bulan ramadhan ini, syaitan-syaitan diikat, dipenjarakan.
Logiknya, kita manusia bebas dari hasutan untuk melakukan perkara yang mungkar. Namun, nafsu dalam diri kita masih bermaharajalela.

Allahu Akbar, sukarnya mengawal nafsu. Benarlah benda yang paling berat ialah nafsu. Sembilan nafsu hendak dilawan dan di penjara dengan satu akal, benar-benar memerlukan keimanan dan ketaqwaan. Astagfirullah, bantulah hambamu ini ya Allah.

Semoga semua sahabat pembaca tidak tewas dengan nafsu.

Keinginan nafsu perlu kita kurung dan belenggu seperti binatang liar yang ditambat dan diikat.

Ayuh kita berdoa, memohon perlindungan Allah dari keinginan nafsu yang jahat. Semoga kita mendapat rahmatNya.Astagfirullah..

'nafsu itu menyuruh kepada kejahatan, kecuali orang yang dirahmati oleh tuhanku' (surah yusuf, ayat 53)



Jeti Pulau Pangkor.
Ingin ku campakkan nafsu ini jauh ke dasar lautan.

Selamat mentadabbur Al-Quran.
Sekadar berkongsi sedikit tips jika ingin membaca satu hari satu juzuk, cuba amalkan membaca empat helai setiap kali selepas solat fardhu.
Tapi janganlah semata-mata untuk cepat khatam sehingga melanggar semua hukum tajwid. Kualiti lebih penting berbanding kuantiti.

Sama-sama kita amalkan ye. InsyaAllah

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca yang dikasihi

Terima kasih kerana membaca. Semoga bermanfaat untuk kita semua dunia dan akhirat. Kita kejar akhirat ye sahabat. Kerana kematian adalah tujuan untuk semua insan yang hidup.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment