Thursday 30 August 2012

Hantar

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar sahabat pembaca? Semoga semuanya dalam keadaan sihat.

Saya Alhamdulillah, sudah selamat sampai di kampung halaman. Syukur.



Tadi saya ke UPM sebelum balik ke kampung. Menguruskan penghantaran thesis. Akhirnya, penantian saya berakhir. Selepas beberapa bulan lewat kerana silapnya perancangan saya juga. Kelewatan menghantar surat untuk pemeriksa dalaman dan luaran. Akhirnya, dapat juga di hantar sebelum semester baru dibuka bulan hadapan. Syukur. Kerana saya hanya target untuk menyelesaikannya dalam tempoh dua tahun.

Saya tidak pernah menyangka urusan mencari dan mendapat pengesahan pemeriksa untuk bersetuju menjadi pemeriksa mengambil masa yang panjang. Sejak bulan april thesis saya sudah 90% lengkap. Ikut perancangan saya, hantar awal mei, viva dibulan ramadhan, dan konvo bulan 10 ini. Namun dek kelewatan mengurus penama bagi pemeriksa dalaman dan luaran, berkaitan juga dengan ramai pihak, akhirnya urusan pemeriksa selesai pada 28hb ogos lepas. Di UPM thesis untuk pemeriksaan hanya boleh di hantar selepas adanya nama pengerusi, nama pemeriksa dalaman dua orang dan pemeriksa luaran seorang bagi peringkat Master.

Terhantarnya Thesis, saya berasa lega. Sebahagian tanggungjawab selesai. Tapi bukan bermakna perjalanan pengajian saya dah berakhir, tetapi baru bermula untuk mencapai cita-cita yang saya impikan. Doakan saya sahabat pembaca.

Sekarang hanya bersedia menunggu waktu viva mungkin dua bulan dari sekarang. Saya pernah menulis di sini mengharapkan viva semasa ramadhan. Rupanya perancangan Allah adalah terbaik, sekiranya dua bulan dari sekarang viva, maka sudah menghampiri cuti sekolah, jadi lebih banyaklah masa boleh difokuskan untuk urusan viva. Syukur. Syukur Tuhan.

Pengajaran yang saya dapat, juga untuk semua sahabat pembaca, jika berminat untuk menyambung pengajian sehingga peringkat Master atau PHD. Bagi saya Master dan PHD bukan lagi soal pandai atau tidak. Tapi soal, bagaimana kita mengurus diri kita menjadi pengurus yang baik untuk diri kita sendiri.

Sijil yang kita hajati tetap akan kita perolehi selepas lulus dengan jayanya. Tapi apa yang lebih penting, ialah 'sijil' pengalaman yang kita perolehi sepanjang tempoh pengajian yang tidak boleh di jual beli.

Allahu Akbar, sebagai hamba, kita hanya mampu berusaha dan terus berusaha. Lulus atau gagal Allah lah yang berkuasa. Yang pasti usahalah tanpa mengenal putus asa.

Saya tinggalkan sahabat hari ini dengan satu kata-kata motivasi, tidak kisahlah sahabat pembaca berumur 20an, 30an, 40an, 50an, waima 60an sekalipun "pasanglah cita-cita setinggi bintang di langit, supaya kelak ia jatuh bergemerlapan di ribaan" insyaAllah.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment