Monday 6 August 2012

Olimpik 2012

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Bagaimana ramadhan sahabat pembaca? Semoga terus bersemangat melaksanakan amalan yang wajib dan beristiqomah dengan amalan sunat. Terus bersemangat mengecapi nikmat dan keberkatan ramadhan. Terus berusaha agar kita layak bertemu lailatulqadar. InsyaAllah. Ameen..

Tahniah saya ucapkan untuk atlet negara di sukan Olimpik. Juara-juara dunia dalam sukan dan kepakaran masing-masing berkumpul serta beradu tenaga, teknik, skill,semangat dan misi yang jelas untuk menjadi juara dan mengharumkan nama negara. Apa yang pasti menang dan kalah adat dalam pertandingan,yang lebih penting ialah semangat juang yang tinggi untuk berjaya. Semangat yang hadir dari manusia biasa tetapi melalui usaha dan kesabaran yang luar biasa.

Kita perlu contohi semangat ini dalam melestarikan ramadhan kita tahun ini. Semangat dan keinginan yang tinggi untuk mengejar redha Allah dan mengharap balasan yang baik dari Allah memerlukan usaha yang luar biasa.

Tiga sebab orang berjaya tidak pernah berputus asa kerana mereka mempunyai matlamat yang jelas, semangat juang yang tinggi dan keinginan yang membara untuk berjaya dan berjasa.

Tahniah kepada Dato' Lee Chong Wei yang tidak memberi kemenangan mudah kepada Lin Dan. Berusaha hingga hujung tenaga demi negara yang tercinta.

Saya teringat satu kata-kata, jangan persoalkan apa yang negara lakukan untuk kita, tetapi tanya diri kita apa sumbangan kita hari ini untuk negara.

Tahniah juga kepada Azizul Hasni Awang, buktikan bahawa ramadhan bukan penghalang untuk letih, lesu dan lemau. Tetapi lebih bersemangat berjihad demi negara tercinta.

Tahniah kepada semua atlet negara yang layak ke Olimpik, sukan dunia yang paling berprestij. Kalah atau menang, bukan soalnya. Lebih penting, Malaysia di kenali seluruh dunia dengan semangat juang memburu kegemilangan. Mereka, para atlet telah membuktikan sumbangan mereka untuk negara, kita bagaimana?

Menjadi rakyat yang cinta akan negara, jika pelajar, belajar bersungguh-sungguh,supaya negara mempunyai ramai para cendekiawan. Jika bekerja, bekerja dengan amanah demi menuju negara maju. Jika belia muda remaja, andalah wajah-wajah negara 10 20 tahun akan datang, bagaimana anda hari ini, menentukan di mana Malaysia akan datang. Jika suri rumah, tangan andalah yang mampu menggoncang dunia (nota:seperti emak saya), dari rahim andalah lahirnya tokoh-tokoh negara yang bakal membawa Malaysia menuju negara maju.

SubhanAllah, sangat cantik aturan kehidupan. Semuanya saling berkait dan memerlukan. Semuanya mempunyai tanggungjawab. Buktikan kita rakyat yang benar-benar cintakan negara.

Salam ramadhan sahabat pembaca.
Salam sejahtera kepada kalian semua.
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment