Tuesday 31 July 2012

Sikap

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

setiap manusia berhak mendapat kejayaan selagi mereka usaha tanpa mengenal putus asa.
Apa khabar sahabat pembaca? semoga sihat dan terus istiqomah dengan amal ibadat sepanjang ramadhan dan bulan-bulan seterusnya.

Hari ini saya agak terkilan dengan segelintir pelajar yang belajar seolah-olah tanpa sebarang alasan. Hanya ke sekolah atas dasar mereka di sekolahkan oleh ibu bapa, atas dasar datang ke sekolah kerana semua rakan sebaya bersekolah. Bukan tujuan datang ke sekolah dengan niat untuk menuntut ilmu. Hasilnya, walaupun sudah berumur 15 tahun tapi seolah-olah pengisian minda masih kosong..kosong sekosong-kosongnya. Astagfirullah...dimanakah salahnya?

Saya tertanya- tanya dan mungkin perlu disusuli dengan tindakan saya seterusnya, adakah seseorang guru perlu mendidik dengan garang?

Adakah hubungan yang signifikan antara kegarangan guru dengan peningkatan tahap pencapaian murid?

Adakah guru yang 'tidak garang' itu menyebabkan murid tidak fokus serta banyak gelak daripada belajar?

Bagaimana pendapat sahabat pembaca?

Saya tidak memandang 'A' murid, apa gunanya 'A' yang berderet tetapi tiada adab. Apa gunanya 'A' yang banyak tetapi apabila diajak berkomunikasi dan berbincang secara ilmiah, mereka seolah-olah 'kosong'. Tidak mampu memberi idea bernas, tidak mampu menggunakan bahasa yang formal dalam komunikasi, tiada keyakinan. 'A' yang diperolehi melalui proses hafalan bukan pemahaman sepenuhnya terhadap ilmu yang dipelajari.

segalanya berbalik kepada sikap. Sikap pelajar dalam mencari makna menuntut ilmu.
Guru, ibu bapa, sekolah hanya faktor luaran. lebih penting berbalik kepada sikap pelajar itu sendiri.

Seperti kata idola saya Prof. Dr Muhaya, biar sikap dalaman kita yang positif menguasai dunia luar. Bukan diri kita yang dikuasai, tetapi diri kita menguasai keadaan sekeliling.

Allahu Akbar. Astagfirullah. Saya memohon keampunanNya..
Saya mohon bantuanNya, agar memberi saya petunjuk dan memandu saya untuk mampu mendidik anak bangsa dengan hikmah dan bijaksana.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca.
Selamat berbuka puasa..bersederhanalah dalam berbuka.


No comments:

Post a Comment