Friday 24 August 2012

Sia-sia

Salam penghulu hari sahabat pembaca

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar syawal sahabat pembaca? Tentu sudah ada yang kembali ke rumah masing-masing untuk kembali bekerja. Bagi sahabat pembaca yang bergelar pendidik, tugasan akan bermula isnin depan, insyaAllah.

Saya hanya nak berkongsi satu ayat yang sungguh terkesan di hati saya, iaitu :

"Janganlah kita teruskan kehidupan kita yang sia-sia"

Ayat di atas mengingatkan saya pada satu sesi motivasi. Motivator tersebut mengatakan, jika kita ingin lakukan sesuatu perkara, fikirkan dulu apakah perkara tersebut akan memberi kesan yang baik atau buruk dalam hidup kita dalam tempoh lima tahun akan datang. Kalau kesannya baik, teruskan. Jika kesannya buruk, tinggalkan tanpa sebarang penyesalan. Kesannya, akan mendorong kita melakukan hanya aktiviti yang bemanfaat sahaja. Contoh mudah, malas solat, kesannya Allah murka, tiada keberkatan, hati tidak tenang, jadi tinggalkan sifat malas, lantas terus solat. Kebaikannya untuk siapa?untuk diri sendiri juga.

Jangan jadi seperti lembu katanya, hidup hanya makan dan tidur. Masalah yang difikirkan, nak makan apa. Nak tidur bila. Nauzubillah.

Konsepnya mudah, untuk mengajar kita berfikir dahulu sebelum bertindak, berfikir dahulu sebelum bercakap. Sama juga dengan pengalaman yang saya dapat semasa berniaga dahulu, jangan berikan jawapan lima saat, tetapi fikir dahulu. Maksudnya, jangan terus menjawab sebarang soalan tanpa berfikir.

Berfikir tanpa belajar, bahaya.
Belajar tanpa berfikir, sia-sia.

Tiada satu pun ciptaan Allah itu sia-sia, walau kadar kerdipan mata kita. AllahuAkbar. Astagfirullah.

Manusia yang paling baik ialah manusia yang paling bermanfaat.
Berdoalah sahabat agar kita diciptakan untuk menyenangkan orang lain bukan membebankan.
Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah.
Tinggalkan semua perkara yang sia-sia.
Moga-moga Allah sentiasa tuntun hati dan akal kita untuk melakukan perkara yang bermanfaat.

Sahabat, akhirat kelak, walau sebesar zarah perbuatan kita akan dinilai. Astagfirullah. Maha suci Allah. Kita mohon keampunanNya sahabat. Kerana DIA maha pengampun, dan sentiasaaa sukaa untuk mengampunkan dosa hambaNYA, moga kita diberi keampunan. InsyaAllah. Ameen

Salam sejahtera kepada semua sahabat.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment