Tuesday 14 August 2012

Pendidikan

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar sahabat pembaca? bagaimana amalan di hujung ramadhan? moga semua sahabat terus istiqomah mengejar berganda-ganda pahala yang dijanjikan.

Peribahasa Melayu, jika takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai.

Tapi bumi mana yang tidak ditimpa hujan.

Setiap kehidupan pastinya ada dugaan dan cabaran.

Semalam saya menerima cabaran dalam bidang pendidikan dengan kerenah pelajar yang inginkan kecemerlangan sehingga menuding jari kepada guru sampai terlupa empat jari lagi tertuding kepada diri mereka sendiri.. Allahu Akbar..Astagfirullah..

Sesungguhnya remaja ini perlu dibimbing. Dibentuk dan dilentur tetapi perlu dengan hati-hati agar tidak patah. Saya mohon bantuannya.. Pastinya pengalaman akan lebih mendewasakan saya. InsyaAllah..



Isu tersebut buat saya seronok dengan bidang ini..Saya gembira dengan tugas saya dan saya benar-benar jatuh cinta dengan jawatan pendidik ini...Dugaan dan cabarannya menguji IQ dan EQ saya menjadikan kadang kala saya sangat teruja, tetapi ada kalanya terduduk...:)

Setiap hari berpeluang berkongsi ilmu, setiap hari mengajar dan setiap hari juga saya sendiri belajar.. Subhanallah. Benarlah bahawa proses belajar itu tidak akan berhenti hingga hujung nyawa..Allahu Akbar.. syukur kepada Tuhan dengan nikmat dan peluang ini..

Manusia dihormati kerana ilmunya. Sesungguhnya harta tidak mampu menjaga tuannya, tetapi dengan ilmu kita mampu merantau seluruh dunia..

Kesimpulannya, suka saya mengajak semua sahabat pembaca yang bergelar pendidik, cintai tugas dan tanggungjawab kita dengan sepenuh hati.. Apa yang kita beri, itulah yang kita akan dapat.. Tugas hakiki kita adalah mendidik, maka didiklah anak bangsa kita yang merupakan wajah-wajah negara ini agar berjaya dunia dan paling penting akhirat. Ilmu berguna yang kita sampaikan, jika anak murid kita amalkan, kelak itulah amal jariah yang akan menjadi pencen kubur kita..

Selamat melipat gandakan amalan di penghujung ramadhan..
Semoga amalan kita diterima olehNya, kita terus ikhlas dan beristiqomah dengan amalan yang dilakukan sehingga 11 bulan yang akan datang. InsyaAllah..

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca..

No comments:

Post a Comment