Monday 13 August 2012

Prasangka

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar sahabat pembaca? Moga dalam keadaan sihat, sentiasa dalam peliharaan dan Rahmat Allah.

Moga-moga terus istiqomah dengan amalan-amalan di penghujung ramadhan. Entahkan jumpa atau tidak lagi dengan ramadhan akan datang. Mungkin ini ramadhan terakhir kita. Mungkin.segalanya hak Dia yang Maha Kuasa.

Saya suka nak berkongsi tentang prasangka. Kita mudah sangat ada penyakit prasangka, mungkin disebabkan ego, mungkin juga sebab penyakit hati menyebabkan kita mudah berprasangka. Prasangka orang tu sombongla, kedekutla, tamakla, berlagakla, macam-macam yang negatif lagi. Astagfirullah. Kebiasaan prasangka kita adalah prasangka yang negatif.

Apabila terjumpa ayat ke 12 dari Surah Al-Hujurat, buat saya tersedar, astagfirullah.. Sesungguhnya Al-Quran telah menjelaskan segalanya tentang kehidupan, hanya terpulang kepada kita sebagai hamba sama ada hendak mengamalkannya, atau hanya membacanya tanpa berfikir. Tetapi, beruntungla bagi hamba-hambaNya yang hendak berfikir. Kita fikirkan sahabat, adakah ramadhan telah mampu menyekat sikap kita yang suka berprasangka?

Ini makna ayat tersebut :

'Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah kamu menggunjing sebahagian yang lain. Apakah di antara kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu berasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha penerima taubat, Maha penyayang' (surah Al- Hujurat,ayat 12)

Kesimpulannya, saya mengingatkan diri saya dulu dan semua sahabat pembaca, nilai dan refleksi kehidupan kita yang lepas, berapa banyak prasangka yang kita dah lakukan, sedangkan jelas dalam ayat di atas, sebahagian prasangka itu dosa.

Jika tiada prasangka , Alhamdulillah. Tetapi jika banyak, kita mohonlah ampun kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah maha pengampun, dan Dia akan memberi keampunan kepada hambanya, maka semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita. Mohonlah maaf kepada sahabat yang yang telah kita bersangka buruk kepadanya, moga ramadhan kali ini menyucikan hati kita dari suka berprasangka buruk, dan kita istiqomah untuk 11 bulan akan datang agar tiada prasangka yang wujud di hati kita. InsyaAllah, ameen. Bantuan Allah yang kita harapkan.



Pulau Pangkor, Perak, Malaysia. Pangkor Village. Remang senja.
Laut yang tenang ini jangan disangka tidak akan bergelora.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca.
Semoga ada manfaatnya dari pembacaan ini dan sama-sama kita amalkan. Jika kita tidak suka diri kita disangka yang negatif,kita terlebih dahulu perlu membuang sikap suka prasangka.

Salam ramadhan sahabat. Fasa terakhir memohon keampunanNya
Sama-sama kita manfaatkan fasa terakhir ini.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment