Wednesday 22 August 2012

Dodol

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar sahabat pembaca? Bagaimana sambutan syawal? Pastinya sibuk dengan amalana ziarah-menziarahi dan maaf-bermaafan.

Sahabat pembaca suka makan dodol? Dodol merupakan makanan tradisi masyarakat melayu. Paling popular terutamanya semasa sambutan hari raya aidil fitri.

Uniknya dodol bagi saya, pada cara pelaksanaannya. Memerlukan tenaga dan semangat yang tinggi. Signifikannya pada nilai kerjasama untuk mengacaunya yang mengambil masa antara tujuh ke lapan jam. Jika sendirian pastinya kudrat yang ada tidak mencukupi. SubhanAllah. Uniknya budaya Melayu. Ada nilai dalam setiap tradisi yang ditinggalkan.

Semalam di rumah saya sibuk mengacau dodol,seawal subuh sudah sibuk membelah kelapa sebanyak 20 biji, mesin kelapa dan memerahnya untuk mendapatkan santan. Selepas itu bermulalah proses mengacaunya sehingga waktu zuhur. Dengan bahang panas api dan asap, sangat-sangat memerlukan kerjasama dan tenaga lelaki, syukurnya emak saya ada cucu dan anak lelaki yang ramai. Dek kesibukan, saya tidak sempat mengambil sebarang gambar. Dalam kepenatan, kemeriahannya terasa. Dodol mengajar nilai kerjasama menjadikan yang berat menjadi ringan, yang sulit menjadi mudah.

Syukur. Ada nilai dan setiap kejadian untuk difikirkan. Tiada sesuatu pun yang terjadi dengan sia-sia.

Salam sejahtera kepada sahabat sekalian.
Apabila sibuk beraya dan memasak di dapur, sama-sama kita mohon agar tidak pula lewat dan culas dalam menunaikan solat. Solat itu wajib dan solat tiang agama. Apalah maknanya kita sebagai hamba jika tidak bersolat.

"dan sesungguhnya solat itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah, ayat 45)

Salam untuk semua sahabat pembaca

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment