Tuesday 28 August 2012

Kongsi cerita

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Saya yakin dan percaya, ramai sahabat pembaca yang gemar berkongsi cerita. Tak kisahlah sama ada cerita sedih, cerita gembira, cerita suka, duka, dan bermacam-macam kisah.

Ada yang berkongsi cerita dengan sahabat sekerja, kawan baik, kawan serumah, dengan kakak, dengan mak ayah atau dengan sesiapa sahaja yang kita selesa dan percaya.

Dalam kita asyik berkongsi cerita, cuba teliti wujud tak umpatan? Aa tak riyak waktu cerita tu? Ada unsur munafik atau tidak? Adakah apa yang dicerita, itu yang kita buat? Atau hanya sekadar di mulut? Sama-sama kita refleksi diri dan nilai kembali, sebab setiap apa yang kita cakap, kelak akan dipertanggungjawabkan. Nauzubillah.

Salah ke kongsi cerita ni? Tak salah, tapi pendapat saya jangan sehingga menimbulkan dosa. Saya teringat pesanan Prof Dr. Muhaya, katanya kita mesti kedekut dengan diri kita sendiri. Kedekut yang bagaimana? Kedekut dengan diri sendiri dari melakukan dosa. Mesti kedekut nak melakukan dosa. Astagfirullah.

Hari ini, saya sempat berkongsi cerita dengan seorang sahabat sekerja, kami kerap berkongsi cerita. Allah, syukurnya di penghujung cerita kami termasuk kisah betapa hari ini ramai yang mati mengejut, tak sakit, tiada sebarang penyakit, sihat waktu paginya, dengar-dengar petang tu meninggal dunia. Allahu Akbar. Bagaimana pula nasib kita kelak ye sahabat?

Kongsi cerita itu penamatnya menambah nilai keinsafan dalam diri saya . Syukur..

Hakikatnya, kita memang memerlukan seseorang untuk berkongsi cerita, tetapi bagi saya lebih seronok jika penamat perkongsian tersebut ada nilai positif. Sekurang-kurangnya perkongsian tersebut akan menjadi perkongsian yang bermanfaat bagi kedua-dua belah pihak.

Selebihnya mengadu dan ceritalah dengan Allah dalam suka dan duka.

"sesungguhnya Allah itu lebih dekat daripada urat leher"
(surah qaf, ayat 16)

Sempena syawal ini, tentu banyak jemputan rumah terbuka, dan bertambah banyak cerita yang ingin di kongsi. Antara salah satu adab bercerita adalah janganlah kita bercerita sesuatu yang kita ada tetapi tidak dimiliki oleh orang lain, takut-takut timbulnya riyak.

Tetapi apabila menilai kembali hakikat kita diciptakan dengan hanya satu mulut, dua telinga adalah untuk menggalakkan kita untuk lebih banyak mendengar daripada bercakap.

Tuntasnya, selamat berkongsi cerita, tambah-tambah musim perayaan ini. Biarlah cerita yang kita kongsi mampu memberi manfaat kepada sahabat pendengar. Sesungguhnya sebab mulut, badan boleh jadi binasa dan lidah itu lebih tajam daripada pedang.

Sama-sama kita saling ingat mengingati

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment