Saturday 1 September 2012

Merdeka raya

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar sahabat pembaca? Syukur kepada Allah dengan nikmat yang diberikannya setiap saat dan setiap hari.

Selamat hari merdeka ke 55 tahun. Syukur dengan nikmat kemerdekaan negara. Syukur dengan nikmat kebebasan, bebas bergerak, bebas menuntut ilmu, bebas beragama, bebas memilih. Syukur dengan limpahan nikmat dan kemakmuran, jadi hargai setiap nikmat yang kita perolehi hari ini. Semoga negara kita Malaysia terus maju dan rakyatnya mempunyai jati diri yang kukuh, terus mengamalkan islamisasi dalam kehidupan sesuai dengan status sebagai negara islam contoh. Paling penting perpaduan kaum terus menjadi tonggak utama kemajuan negara. InsyaAllah. Amin. Amin. Semoga negara kita, pemimpin, dan seluruh rakyatnya sentiasa dalam rahmat dan redha Allah. Amin.

Bagaimana dengan cuti merdeka raya sahabat pembaca? Pastinya meriah dengan pelbagai aktiviti. Saya semalam seawal pagi bergerak ke Melaka bersama emak dan ayah untuk menghadiri majlis kenduri kahwin, sempat juga mengambil peluang beraya, berjumpa sanak saudara, gembira sangat emak ayah saya berjumpa saudara dan sahabat handai yang ada hampir 40 tahun tidak bertemu. Emak saya banyak benar ceritanya:)). Allah. Syukur, inilah nikmat merdeka raya. Cuti yang panjang ramai mengambil kesempatan mengadakan majlis perkahwinan, sekaligus menjadi majlis rumah terbuka. Peluang bersua muka dengan bilangan saudara mara yang ramai mampu mengeratkan ikatan ukhwah agar kembali terjalin erat, insyaAllah..

Petang tadi kami selamat sampai di Pahang, esok saya akan kembali semula ke Kuala Lumpur. Allah syukur. Jauh perjalanan, ramai saudara yang berjumpa, banyak persinggahan yang ditempuhi, maka banyaklah cerita, kisah suka duka zaman silam yang apabila di kenang dan di ingat kembali pastinya menggamit memori dan seribu satu rasa. Akhirnya akan mencetuskan kesyukuran dengan nikmat yang diperoleh hari ini. Hanya DIA lah yang selayak-layaknya menerima pujian atas segala nikmat yang diberikan. Syukur ya Allah.

Selamat menyambut merdeka raya untuk semua sahabat pembaca.
Mengekalkan kemerdekaan lebih sukar daripada mencapainya. Jadi, tanggungjawab kitalah sebagai rakyat untuk mengekalkannya dengan semampu kita. Moga-moga ada keberkatannya. InsyaAllah.

Jangan di soal apa sumbangan negara kepada kita, tetapi tanyalah apa yang telah kita sumbangkan buat negara kita yang tercinta ini.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca
Salam merdeka negaraku Malaysia yang ke 55 tahun
Tanah tumpah darahku yang tercinta
Semoga sedikit usahaku dalam bidang pendidikan mampu membantu membina negara bangsa. InsyaAllah. Amin. Amin. Amin

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment