Thursday 26 July 2012

Sunnah Nabi

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar amalan sahabat pembaca sempena ramadhan yang mulia tahun ini?

Masjid Terapung, Pulau Pinang. Indah dan mendamaikan

Bagaimana amalan solat terawih? Tilawah dan Tadabbur Al-Quran? semoga terus istiqomah dengan amalan yang dilakukan..ameen..

Bagaimana dengan menu berbuka? Elakkan pembaziran, makanlah hanya ikut kemampuan dan bersederhanalah dalam setiap tindakan dan makanan yang diambil. Kerana banyak penyakit hari ini datangnya dari perut.

Saya hanya nak berkongsi amalan atau sunnah junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W yang mungkin ramai antara kita melupaknnya iaitu menjilat jari selepas makan. kisahnya, saya ada sedikit masalah sembelit. Pelbagai cara saya cuba buat seperti makan buah-buahan, makan sayur, makan ubat  yang doktor berikan, namun masih juga tidak selesai.

Jadi saya terfikir sejak dua bulan lepas untuk mengamalkan degan menjilat jari setiap kali saya selesai makan. Dengan niat untuk mengikut sunnah nabi, dan pastinya apa sahaja sunnah yang nabi lakukan pastilah terbaik. Selepas sebulan saya  menyedari bahawa amalan tersebut berkesan, kerana kini hampir setiap pagi saya tidak lagi mempunyai masalah sembelit dan Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. SubhanaAllah...Maha Suci Allah...Benarlah, setiap penyakit ada ubatnya..Allah sahajalah yang maha berkuasa..

mengikut pendapat daripada beberapa pembacaan ada mengatakan bahawa jari-jari kita menghasilkan enzim dan asid yang mampu melancarkan proses pencernaan.

Syukur. Jadi saya suka nak mengajak semua sahabat pembaca mengamalkannya. selain mendapat pahala dengan mengikut sunnah nabi, InsyaAllah. Juga boleh memberi kita kesihatan yang baik. Ameen..

Tapi jangan lupa membaca doa sebelum makan :)))

Salam sejahtera kepada kalian semua..

Selamat berbuka puasa..
Sebelum berbuka, berdoalah, antara waktu mustajab doa..
Apabila azan berkumandang, baca lah doa berbuka..
Lantas makan dimulakan dengan kurma..
SubhanaALLAH...
SEMOGA ADA KEBERKATANNYA..AMEEN..


No comments:

Post a Comment