Saturday 7 July 2012

Minat

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Sepanjang saya menulis blog, saya cuba mengenalpasti apa topik yang diminati sahabat pembaca. saya meneliti tulisan saya dan statistiknya, saya dapat simpulkan satu perkara bahawa kebanyakan sahabat pembaca minat membaca tentang aktiviti kembara atau berkaitan dengan tempat pelancongan.

Benarlah jauh berjalan luas pengetahuan, kalau tidak diberi peluang berjalan sekalipun, dengan membaca tentang sesuatu tempat juga mampu menambah pengetahuan walaupun ada perbezaan dari pengalaman sebenar.

Sepanjang saya berkursus empat minggu di bumi Kedah Darul Aman ini kami guru-guru diajar cara mengaplikasikan komputer dalam menyediakan bahan pengajaran. mata pelajaran utamanya adalah 'movie maker'. syukur. mungkin agak ketinggalan di situ, tapi saya bersyukur akhirnya dapat saya belajar  selok belok 'movie maker' walaupun belum mahir sepenuhnya. Allah, luasnya ilmu Allah taala...syukur dengan peluang dan ruang ini.

Ini antara salah satu hasilnya. boleh digunakan untuk mengajar mata pelajaran komsas. walaupun lagu puisi ini tiada dalam teks komsas tetapi mungkin boleh digunakan untuk melatih pelajar mengenalpasti gaya bahasa yang terdapat dalam lagu puisi ini. selain itu boleh juga digunakan untuk mengajar tatabahasa. minta pelajar kenal pasti perkataan yang berimbuhan, dari perkataan tersebut bina ayat. satu bahan ini boleh dipelbagaikan aktivitinya mengikut kekreatifan guru. Sekurangnya murid gembira apabila mendengar muzik tersebut, ada nilai keinsafan yang boleh diterapkan sekaligus proses pengajaran menjadi seronok dan gembira.

Semoga ada manfaatnya. saya mohon keredhaan Allah.

Tugas guru bukan setakat mengajar tetapi lebih daripada itu iaitu mendidik.

Guru pembina negara bangsa.

Salam sejahtera kepada kalian semua

No comments:

Post a Comment