Friday 20 July 2012

Pulau Langkawi

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Sabtu lepas, minggu akhir di bumi Kedah, saya dan rakan-rakan sempat ke Pulau Langkawi, Pulau Lagenda yang masyur dengan kisah Mahsuri. Syukur. Saya berdoa agar perjalanan ini penuh dengan hikmah yang boleh dikutip dan dijadikan panduan. Saya tidak mahu menjadikan nikmat kembara yang diberi Tuhan sekadar kembara kosong tanpa sebarang manfaat.saya mohon keampunanNya.

Kami tidak bermalam di Pulau Langkawi. Jadi kami mulakan perjalanan dari Kulim jam 5 pagi, kerana ingin menaiki feri paling awal jam 7 pagi. Tapi perancangan Allah terbaik, kami sampai di kuala kedah jam 630 pagi, solat subuh di masjid Al-Aman seterusnya terus ke Jeti. Tapi kami sesat sedikit untuk ke Jeti dan akhirnya hanya sempat menaiki feri jam 815 pagi. Harga tiket sehala dari jeti Kuala Kedah ke Langkawi rm23 bagi dewasa dan rm18 bagi kanak-kanak. Memandangkan kami pergi hari sabtu dan cuti sekolah, jadi kami parking kereta di sekolah kebangsaan haji ismail yang kosnya rm10 bagi tempoh 24 jam. Saya fikir parking di sekolah insyaAllah lebih selamat. Tempoh perjalanan dari jeti Kuala Kedah ke Langkawi ialah satu jam setengah.

Gambaran pertama di Langkawi sebaik turun daripada feri. Kami sampai disambut dengan hujan yang renyai-renyai. Kami menyewa kereta wira automatik dengan kos rm60 sehari. Minyak kereta rm20 sudah mencukupi untuk melawat sekitar Langkawi bagi tempoh sehari.

Pulau Langkawi, Pulau Lagenda. Dari menaiki feri hingga ke urusan sewa kereta pandangan saya semuanya sistematik dan selesa bagi pelancong. Saya akan sambung kisah kembara ke Pulau Lagenda ini nanti. Nanti kan ye. Saya pasti ramai sahabat pembaca sudah berkali -kali ke Pulau Langkawi, sekurangnya dengan bacaan ini menggamit kembali kenangan. Jika belum berpeluang mungkin tulisan ini boleh dijadikan panduan.insyaAllah.

Salam sejahtera kepada kalian semua
Selamat menyambut ramadhan pada esok hari.
Jadikan ramadhan tahun ini benar-benar berbeza dari ramadhan yang lepas. Bukan sekadar ramadhan adat tetapi ramadhan ibadat yang insyaAllah semoga amalan yang kita lakukan diterima olehNya. Amin.

Selamat datang ramadhan yang Mulia.
Bulan berkat, Bulan penuh Rahmat, Bulan penuh Tarbiah.