Sunday 22 July 2012

Lagenda Mahsuri

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Apa khabar sahabat pembaca?hari ini sudah hari kedua ramadhan. Bagaimana dengan amal ibadat?tepuk dada tanya iman.

Saya sambung kembali kisah kembara ke Pulau Langkawi. Sebaik sahaja selesai urusan sewa kereta, tempat pertama yang kami tuju ialah Kota Mahsuri. Pulau Langkawi dan Mahsuri umpama irama dan lagu. Cacatlah kembara ini jika tidak mengenali asal usul kisah Mahsuri. Tiket masuk ke Kota Mahsuri ini hanya rm5 bagi dewasa.



Kubur Mahsuri. Alfatihah.



Galeri ini mempamerkan gambar, artifak lama, dan ada juga tayangan video kisah mahsuri yang difitnah. Benarlah fitnah itu dosanya lebih berat daripada membunuh. Dan doa orang yang teraniaya itu tiada hijabnya. Astagfirullah.



Perigi Mahsuri yang ada dongengnya mengatakan jika wanita yang lambat jodoh ambil air perigi ini dan basuh muka. WallahuA'lam. Jodoh ajal maut segalanya di tangan Tuhan yang maha kuasa.

Jika ke Kota Mahsuri ini juga jangan lepaskan peluang untuk menjamah laksa kota mahsuri. Rasanya benar-benar asli laksa utara. Makan sambil melihat kehijauan sawah padi yang terbentang,subhanAllah, indahnya ciptaan Tuhan.

Kesimpulannya, hikmah kembara ini dapat menambah pengetahuan dan pengalaman peribadi saya. Benarlah, tidak ada satu pun yang wujud atas dunia ini dengan sia-sia. Segalanya terjadi ada pastiada hikmahnya.

Salam sejahtera kepada kalian semua.
Bersama kita meriahkan bulan ramadhan tahun ini dengan ibadah yang penuh nikmat. InsyaAllah. Ameen.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment