Tuesday 16 October 2012

Zulhijjah

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW

Apa khabar sahabat pembaca? Moga sentiasa ceria dengan keimanan dan ketakwaan kepada Allah dalam kehidupan sehari-hari untuk Mencari bekalan secukup-cukupnya bagi kehidupan di sana yang lebih kekal abadi.

Esok rabu, 17 oktober 2012 bersamaan dengan 1 zulhijjah 1433hijrah. Malam tadi dah pun diumumkan bahawa hari raya aidil adha pada hari jumaat 26 oktober 2012.

Antara amalan yang digalakkan untuk dilakukan semasa 10 awal bulan zulhijjah adalah menunaikan haji. Sebagaimana yang kita semua ketahui, bulan zulhijjah adalah bulan menunaikan haji di kota suci Makkah. Hari ini hampir 3 juta umat islam berkumpul di kota Mekah sementara menunggu hari wuquf minggu hadapan. Moga mereka semua diberi kesihatan yang baik dan mendapat haji yang mabrur. Insyaallah. Amin. Sebagaimana hadis nabi bahawa tiada sebaik-baik ganjaran bagi yang memperoleh haji mabrur selain daripada syurga Allah. Namun,menunaikan haji ini adalah untuk yang berkemampuan dari segi kesihatan dan kewangan. Berdoalah moga kelak kita juga dijemput menjadi tetamu Allah. InsyaAllah. Amin.

Selain itu, kita juga digalakkan melaksanakan ibadah korban. Ibadah korban ini hukumnya sunnah muakkadah, iaitu sunat yang dituntut. Seperti hadis :

"Tiada amalan anak adam yang lebih disukai Allah pada hari raya korban selain daripada berkorban iaitu menyembelih binatang korban" (hadis riwayat Abu Daud dan Al Tirmidzi)

Tapi ikutlah kemampuan kita, sekiranya tidak mampu dari segi kewangan. Ada juga amalan yang mudah kita lakukan seperti berpuasa dan perbanyakkan juga amalan berzikir. Seperti hadis :

"Tiada hari yang lebih dicintai disisi Allah dan tiada amalan padanya yang lebih disukai Allah daripada hari sepuluh ini. Maka perbanyakkan tahlil, takbir, Sesungguhnya ia merupakan hari tahlil, takbit dan zikir kepada Allah. Dan puasa sehari daripadanya menyamai puasa setahun dan beramal padanya digandakan 700 ganjaran" (riwayat Baihaqi)

Apa yang pasti bertakwalah kita kepada Allah dengan sedaya upaya kita. Laksanakan mengikut kemampuan dan sedaya upaya kita. InsyaAllah

Wallahua'lam

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca.

P/s: jom semua sahabat pembaca kita sama-sama berpuasa pada esok hari. Moga ada keberkatannya. Lakukan semata-mata kerana Allah. InsyaAllah..amin

Sumber: langitilahi.com

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment