Monday 29 October 2012

Raya korban dan emak ayah

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W

Apa khabar sahabat semua? semoga semuanya dalam keadaan sihat dan sejahtera...

Maaf kerana beberapa hari menyepi..saya tidak dapat update  kerana Tab saya 'hang'...entah di mana silapnya..itupun masih belum dibaiki, syukur masih dalam warranty jadi bolehlah dihantar semula kepada samsung untuk diperbetul..sedikit kesulitan apabila wujud kebergantungan kepada teknologi...

jadi saya mohon maaf kepada semua sahabat pembaca, jika ada yang sudi membuka blog ini tetapi kecewa kerana tiada sebarang perkongsian...:))

Hari khamis minggu lepas, 9 zulhijjah, pagi-pagi lagi saya dan emak ke pasar untuk membeli ayam, daging lembu awal-awal lagi ayah saya telah tempah. ramai sungguh orang, sehinggakan felda yang bebas dari kesesakan lalu lintas, pagi itu sesak...syukurlah saya dan emak keluar seawal pagi..

Di pasar saya terdengar perbualan dua orang pakcik, berbual hendak membeli ayam kerana katanya nak menjamu anak-anak yang nak balik beraya, seorang pakcik tersebut dialognya begini :

'nak beli ayam, jamu anak-anak, ikut depa la nak masak apa'

saya tersenyum sendirian, mungkin pakcik ini asalnya dari Kedah.

Dalam masa yang sama saya terfikir, begitulah semangatnya ibu bapa membuat persiapan menanti kepulangan anak-anak pulang ke kampung halaman.. Emak saya sendiri bila mendengar anak-anaknya nak balik, sibuk membeli lauk, memenuhkan peti ais, supaya senang apabila nak masak semua dah ada, macam-macam kuih hendak dibuatnya, tangan yang sakit pun dah tak terasa kesakitannya dek kerana terlalu seronok dengan anak-anak yang ramai balik..Saya yakin dan pasti emak ayah sahabat pembaca juga begitu..Allahu Akbar, sesungguhnya kasih mereka membawa ke syurga..

Bagi saya mungkin itu makna meriahnya raya bagi ibu bapa, apabila anak-anak semua balik dan berkumpul di rumah...Bahagianya hati mereka Tuhan sahajalah yang tahu..

tetapi balik ke kampung menziarahi ibu bapa tidak semestinya hanya di musim perayaan..baliklah seberapa kerap yang boleh, seminggu sekali, dua minggu sekali, sebulan sekali tapi janganlah sampai hanya setahun sekali...

Saya teringat kata-kata Dato Dr Fadzillah Kamsah di salah satu siaran radio katanya,

'jika anak-anak tidak menziarahi atau menghubungi ibu bapa, sehingga ibu bapa merindui anak-anak, takut-takut anak tersebut menjadi anak derhaka' nauzubillahi min zalik..wallahu a'lam...

Jadi sama-samalah kita saling berpesan-pesan agar sentiasa menggembirakan hati ibu bapa..mendoakan mereka dan menjadi anak yang soleha dan solehah untuk mereka mengikut semampu kita...

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca..

p/s : tolong aminkan doa ini sahabat, ya Allah luluskanlah pertukaran indah eyah abu samah ke melaka pada tahun ini..amin..amin..amin.. ya Allah..terima kasih sahabat :)))









No comments:

Post a Comment