Wednesday 3 October 2012

Parit Jawa

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W kekasih kita semua

Apa khabar sahabat pembaca? moga sentiasa ceria-ceria selalu

Saya ada pandangan yang positif terhadap orang jawa, paling utama kerana kerajinannya, kerana masakannya yang lazat dan kerana ikatan kekeluargaannya..

Jadi apabila diuarkan tentang drama Parit Jawa, hati saya tidak sabar untuk menontonnya, namun saya jauh ketinggalan kerana baru dapat menontonnya semalam selepas download di youtube..

Alhamdulillah..Garapan yang sempurna..Drama yang bagus diselitkan dengan nilai  hubungan kekeluargaan dan sikap amanah memegang wasiat keluarga untuk menjaga tanah pusaka. Ada unsur patriotik juga sebenarnya, semangat cintakan tanah jawa, semangat cintakan budaya jawa dan semangat menjaga tanah hak milik keluarga. dari tanah kita datang dan kepada tanah jualah kita akan dikembalikan.. saya sangat terkesan dengan drama tersebut. Syukur, kerana masih ada lagi drama melayu yang hebat yang tidak perlu menyentuh unsur percintaan sesama hamba yang melampau, tidak perlu berpegangan tangan berlainan jantina tanpa hubungan yang sah, tidak perlu selitkan aksi lelaki yang ganas, isteri yang teraniaya, anak yang dibuang, gadis yang dirogol dan macam-macam lagi yang negatif..syukur..

Teringat saya semasa zaman kanak-kanak, saya dan emak antara peminat drama melayu. Zaman saya yang masih saya ingat ada drama Opah, drama lawak Pi Mai Pi Mai Tang Tu dan drama polis (saya lupa tajuknya). 

Tapi hari ini, saya lebih selektif untuk menonton drama melayu. boleh dikatakan saya dan emak tidak lagi menjadi peminat drama melayu. sedih melihat drama melayu hari ini yang entahlah...sukar untuk saya ungkapkan di sini....Astagfirullah.. namun, saya tertanya cukupkah sekadar rasa sedih? apa tindakan saya, sedang saya tidak mampu membuat filem atau drama sehebat Parit Jawa. 

Jadi, saya ambil kesempatan dengan menyelitkan nilai-nilai yang ada dalam drama melayu sekarang sewaktu pengajaran saya di kelas. Terutama pelajar tingkatan 4 yang meningkat dewasa.  Pelajar saya tergelak besar apabila ada beberapa drama yang saya ulas dan saya kaitkan dengan kehidupan mereka, secara sinis kadang kala saya menyindir mereka. tetapi bukan menyindir untuk menyakitkan, cuma untuk mengajar...lagi makin menjadi-jadi gelak mereka, cuma saya harap dalam gelak yang besar, mereka dapat mesej sebenar yang ingin saya sampaikan..saya mohon pertolonganNYA..agar pelajar-pelajar ini bermanfaat untuk agama, keluarga, bangsa dan negara..insyaAllah...

Tidak semua drama itu tidak berkualiti, tetapi kita lah sebagai penonton diberi pilihan dan perlu menapis cerita yang ingin kita tonton...segalanya terpulang kepada diri kita sendiri..

Tepuk dada, tanya iman dan akal yang waras..

salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca..


No comments:

Post a Comment