Sunday 21 October 2012

Tentang doa

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW

Apa khabar sahabat semua? Tentunya seronok cuti hujung minggu bersama keluarga dan emak ayah tercinta. Setiap daripada kita pastinya ada doa-doa khusus yang sering diungkapkan. Yang sering dimohon kepada yang maha berkuasa. Hari ini saya nak kongsi dua kisah tentang doa yang sering saya ungkapkan.

Tentang doa 1:

Inilah kisah tentang doa saya yang pertama, berdoa tanpa lelah agar pertukaran saya ke melaka pada tahun ini diluluskan. Amin

Sepatutnya hari ini keputusan pertukaran keluar, tetapi tarikhnya ditunda kepada 3hb 11 ini. Ya Allah, pagi tadi berdebar-debar juga saya sewaktu ingin melihat keputusannya, Ya Allah,hanya kekuatan dan kesabaranNYA sahajalah yang saya pohon supaya tetap redha dan terus berdoa walau apa sahaja keputusannya. Berdoa dan terus berdoa. Berharap dan terus berharap hanya kepadanya yang maha pencipta.

Sebagaimana ayat Allah, dari surah Al-A'raf yang bermaksud :

"berdoalah kepada Tuhanmu dengan rendah hati dan suara yang lembut. Sungguh, Dia tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi setelah diciptakan dengan baik. Berdolah kepadaNYA dengan rasa takut dan penuh harap. Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat kepada orang yang berbuat kebaikan" (surah Al-A'raf ayat 55&56)

Ye, saya akan terus berdoa, saya akan terus berdoa dengan penuh pengharapan. Berdoa agar pertukaran saya diluluskan pada tahun ini. Kerana hari ini itulah senjata yang saya ada selepas berusaha pelbagai cara. Hanya DIA lah yang maha berkuasa atas segala-galanya. Saya yakin doa saya didengari dan akan dimakbulkanNYA.

Kerana janji Allah itu benar.
"Berdoalah kepadaKU, nescaya akan AKU perkenankan".

Tentang doa 2:

Doa saya yang kedua, yang tidak putus saya mohon agar saya mendapat pemeriksa thesis yang lembut hatinya. Amin.

Menyemak thesis saya dengan niat membantu bukan membantut. Jumaat lepas, supervisor saya meseg seawal pagi, mohon saya buat appoitmen dengan salah seorang pensyarah, lantas dihantar sekali nombor hp pensyarah tersebut. Supervisor saya hanya cakap dapatkan tips untuk viva dari pensyarah tersebut.

Hati saya terdetik, Ya Allah, Tuhan mendengar doa saya.

Saya hanya mengeyakan, dan lantas segera menelefon pensyarah tersebut dan appoitmen dibuat pada isnin ini,22hb, esok petang. Saya berdebar-debar juga untuk esok. Tertanya-tanya peranan pensyarah tersebut. Kerana keadaan ini seolah-olah ganjil di fikiran saya. Supervisor mohon jumpa pensyarah lain untuk dapatkan tips viva,sedangkan supervisor saya sendiri boleh memberikan tips tersebut. Allahu Akbar, hanya DIAlah yang maha berkuasa.

Saya paling ingat pesanan Prof Muhaya, lulus atau gagal kerja Allah, kita hanya mampu berusaha dan lakukan sehabis baik. Apa yang pasti setiapa yang terjadi, itulah yang terbaik untuk kita. Dan saya sentiasa berusaha untuk positif, hanya berfikir tentang keimanan, kejayaan, kebahagiaan dan kecemerlangan.

Walau apapun hanya masa yang menentukan segalanya.

Saya akan berdoa dan terus berdoa. Selepas diiringi dengan usaha, doa dan tawakallah senjata yang ada.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment