Thursday 4 October 2012

Orang yang paling kaya

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W

Siapa orang yang paling kaya?

Adakah orang yang paling kaya ialah orang yang ada wang berjuta?
Atau orang yang ada rumah berekar-ekar luasnya?
Atau orang yang ada berpuluh -puluh kereta mewah?

Siapakah orang yang paling kaya?

Mungkin ada antara sahabat pembaca merupakan orang yang paling kaya.

Kerana orang yang paling kaya, ialah orang yang paling sihat.

Sihat tubuh badannya, bebas dari sebarang penyakit.
Sihat mentalnya, sihat fizikalnya, sihat akalnya, sihat juga rohaninya.

Hari ini saya ke hospital, temujanji rawatan seperti biasa untuk bertemu doktor pakar. Seawal jam 7 pagi dah sampai. Syukur tahun ini urusannya lebih cekap, sekitar 3jam urusannya selesai, cuma masih juga ada sedikit tempoh menunggu terutama untuk mengambil ubat dan berjumpa doktor pakar. Alah bisa tegal biasa.

Pernah sekali tahun 2010 saya sengaja datang lewat, sekitar jam 9pagi, akhirnya segalanya selesai jam 4 petang. Astagfirullah. Kesabaran saya benar-benar teruji. Benarlah bahawa penantian dan menunggu itu satu penyeksaan. Astagfirullah. Hal ini juga menunjukkan betapa ramainya orang yang sakit. Sakit fizikal. Macam-macam jenis penyakit. Ya Allah, inilah ujian.

Sebab itulah ada pepatah mengatakan orang yang paling sihat ialab orang yang paling kaya.

Apalah guna wang berjuta, jika badan hanya boleh menerima bubur nasik dan air kosong.
Apalah guna rumah luas berekar-ekar tetapi hanya mampu terbaring kaku di atas katil.

Manusia telah diciptakan dengan sebaik-baik kejadian. Tanggungjawab kitalah menjaga 'pinjaman' Allah ini dengan baik
Jika badan sihat, paling penting lebih mudah untuk kita beramal ibadat.
Pengalaman saya sendiri, tahun ini dua tiga kali saya sakit sendi lutut, untuk rukuk dan sujud dalam solat benar-benar memeritkan. Allahu Akbar. Saya cakap pada emak saya, baru di uji sakit lutut, saya dah rasa susah untuk solat. Ya Allah, saya memohon keampunanNYA. Benar-benar menguji keimanan saya yang hanya senipis kulit bawang. sama ada ujian sakit lutut tersebut lebih mendekatkan diri saya pada Allah, atau lebih menjarakkan saya dariNYA.

Lantas emak saya kongsikan satu tips, yang mungkin sahabat pembaca juga boleh amalkan, iaitu:

Setiap pagi, sebelum kita mandi jirus dulu air di lutut kanan dan selawat tiga kali, selepas itu jirus di lutut kiri dan selawat tiga kali, sejuk je rasa. InsyaAllah, moga-moga Allah memberi kekuatan pada sendi lutut kita. Cubalah amalkan. Sebab mencegah lebih baik dari mengubati.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment