Thursday 20 September 2012

Kek batik

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas kekasih kita semua junjungan besar Muhammad S.A.W

Sahabat pembaca semua sihat? Semoga sihat dan ceria, bagi yang berpuasa sunat khamis, selamat berbuka puasa.

Hari ini tekak saya teringin untuk makan kek batik, terkenang-kenang ada sahabat guru membuatnya semasa jamuan raya minggu lepas.

Jadi, hari ini satu lagi pencapaian saya di dapur,berjaya membuat kek batik. Bukan kek batik sarawak tu. :))

Selama ini kalau teringin saya akan minta kakak-kakak saya buatkan. Sama ada de saya yang mahir membuat kek, atau along saya.

Tapi saya terpikir, sampai bila? Saya kena belajar buat. Usaha tangga kejayaan. Tak jadi untuk kali pertama normal. Kali kedua perbaiki mana yang kurang. Yang penting jangan ulang kesilapan yang sama.


Inilah hasilnya. Abaikan plastik merah yang jelas kelihatan. Kek batik yang masih di dalam loyang. Syukur di rumah abang saya ada loyang, di sekolah saya terfikir-fikir bahawa di rumah abang saya ada loyang atau tidak. Rupanya, ada. Syukur. Moga abang saya dipertemukan Allah dengan jodoh yang solehah. Amin. Kembali kepada cerita kek batik, kek ini belum boleh dipotong sebab baru siap sebelum asar tadi. Syukur Alhamdulillah

Saya kongsikan bahan-bahannya. Saya tahu ramai sahabat yang mahir membuatnya, tapi saya tahu juga bahawa ada sahabat yang tak mahir. Bahannya sangat mudah:

250 gram butter cup
1 tin susu pekat manis 450gram
250 gram milo
1 bungkus biskut marie jenama tiger

Cara membuatnya :
1. Cairkan butter dalam periuk
2. Selepas butter cair masukkan susu pekat manis.
3. Kacau dan masukkan milo (sambil kacau, selawatlah, pasti lagi sedap) :))
4. Kacau sehingga mengelembung
5. Masukkan biskut marie yang telah dibelah dua.

Kacau hingga sebati dan masukkan dalam loyang yang telah dibalut plastik untuk elak melekat bila dipotong nanti. Ratakan adunan dalam loyang, tekan-tekan supaya mampat, tinggalkan semalaman dalam suhu bilik, kemudian boleh dipotong. Seterusnya baca Bismillah dan makan. Pastinya kepuasan lebih terasa kerana anda membuatnya sendiri.

Selamat mencuba sahabat pembaca. Buatlah sesuatu yang baru, yang positif, yang tak pernah kita lakukan, pastinya memberi kesegaran kepada jiwa dan minda kita. Dalam masa yang sama menambah ilmu pengetahuan.

Walaupun saya pernah melihat kakak-kakak saya buat. Saya ingat-ingat lupa akan bahan-bahannya. Jadi kredit resepi kek batik ini dari nanirostam.blogspot.com. Pemilik blog ini berpesan, untuk dapat hasil yang lazat mesti ikut sepenuhnya hatta jenama biskut sekalipun. Jadi, saya ikut sepenuhnya pesanannya. Harap hasilnya juga menjadi. InsyaAllah.

Selamat mencuba sahabat pembaca.

Salam sejahtera kepada semua sahabat sekalian.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment