Thursday 21 June 2012

Kursus

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Saya menerima panggilan berkursus semasa hari guru lagi, namun suratnya baru sampai minggu ini. Kursus selama 4 minggu di sungai karangan, kulim, kedah bermula minggu depan hingga 20 julai. Satu lagi pengalaman dan peluang yang Allah berikan untuk saya menikmatinya dengan penuh kesyukuran. Peluang bertemu lebih ramai rakan guru yang semestinya pelbagai ragam, peluang melihat luasnya ciptaan Tuhan dan yang paling penting peluang menuntut dan berkongsi ilmu. Alhamdulillah

Saya masih ingat pada tahun kedua saya berkhidmat,iaitu tahun 2009, saya perlu menghadiri kursus induksi di kuala terengganu. Allahu akbar gembiranya saya. Dapat berjalan di taman tamadun islam, ke pasar payang hampir setiap petang semata-mata untuk membeli buah mangga. Melawat muzium terengganu dan melihat perusahaan keropok lekor di losong. Namun tugas asal memastikan induksi saya lulus tidak diabaikan. Kerana utamakan perkara yang lebih penting perlu didahulukan.

Tahun lepas saya berpeluang kursus di hutan melintang perak. Juga 4 minggu. Seronok saya berkenalan dengan rakan-rakan yang baik dan bersemangat. Juga berpeluang melihat bumi luas ciptaan Tuhan


Minggu pertama sempat ke batu gajah melihat perusahaan membuat pasu dan labu sayung.


Syukur dapat melawat tempat bersejarah pasir salak


Pintu masuk kompleks sejarah pasir salak. Di belakang pintu masuk ini ada sungai yang dikatakan tempat berlakunya pembunuhan J.W.W Birch (maaf kalau salah ejaan).

Saya dan rakan kursus diberi nikmat berlibur di pulau pangkor. Allahu akbar. Indah sungguh ciptaan Tuhan. Nikmat Allah yang mana lagilah yang hendak saya dustakan.


Indahnya ciptaan Tuhan. SubhanaAllah.

Minggu terakhir kursus sempat pula ke bagan datok dan bagan pasir yang kononnya tempat menjual hasil laut yang murah-murah. Saya suka ke lokasi begini. Melihat kehidupan dari sisi yang berbeza. Benarlah pengalaman memang tidak boleh dijual beli.



Perusahaan ikan masin di bagan pasir.

Kesimpulan bagi setiap perjalanan pasti tidak jadi dengan sia-sia dan ada hikmah di sebaliknya. Terpulang kepada setiap individu ingin menafsirnya dari sudut positif atau negatif. Begitu juga perjalanan saya ke kedah pada isnin depan. Saya teruja. Dalam masa yang sama tidak dapat elak perasaan bimbang dan risau. Tetapi apa yang pasti 'jangan takut, jangan bimbang, sesungguhnya Allah bersama kamu'.

Meletakkan seluruh keyakinan kepada Allah. Perjalanan ini adalah perjalanan menuntut ilmu. InsyaAllah segalanya selamat. Amin

Sahabat pembaca doakan saya selamat pergi dan selamat kembali ye. Katakan amin. InsyaAllah.

Salam sejahtera kepada kalian semua

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment