Friday 22 June 2012

2 Sya'ban

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Baru sahaja rasanya berdoa memasuki bulan rejab. Hari ini dah pun bulan sya'ban. Syukur masih diberi pinjaman nyawa untuk bernafas dan beribadat.

Saya sekarang di kampung. Baru sahaja sampai jam 3 petang tadi. InsyaAllah isnin ini akan bergerak dari pahang ke kedah untuk berkursus.

Tahniah kepada yang berpuasa semalam dan hari ini. Semoga terus istiqomah dengan amalan yang dilakukan. Memang bulan sya'ban ini digalakkan kita memperbanyakkan berpuasa sunat seperti yang diamalkan rasulullah s.a.w. Dalam 11 bulan setahun, selain bulan ramadhan,rasulullah paling banyak berpuasa pada bulan sya'ban. Tadi dalam kereta sepanjang perjalanan pulang ke kampung, saya mendengar khutbah jumaat yang menceritakan tentang kelebihan bulan sya'ban. Antaranya bulan sya'ban ialah bulan rasulullah s.a.w. Dalam bulan sya'ban juga adaanya hari nifsu sya'ban. Pada hari nifsu sya'ban digalakkan kita berpuasa pada siangnya sebagaimana yang dilakukan oleh rasulullah s.a.w. Pada malamnya pula digalakkan kita melakukan qiammullail, yang dijanjikan apa sahaja doa hambanya, Allah akan makbulkan. InsyaAllah. Amin. Menarik bukan?

Jadi saya nak ajak diri saya dan semua sahabat pembaca kalau tahun lepas kita lupa dan tak mengikuti kalendar islam ini, apa kata tahun ini,kita melangkah setapak dengan meraikan bulan-bulan islam ini dan mengamalkan amalan-amalan sunat yang digalakkan. InsyaAllah akan ada keberkatannya. Saya mohon keampunanNya

Kita sama-sama lakukan puasa sunat, banyakkan solat taubat, beristigfar, banyakkan membaca al-Quran,kita sama-sama bangun sepertiga malam,semangat dan nekad yang sungguh-sungguh pasti membantu. InsyaAllah. Semoga bulan sya'ban kita tahun ini benar-benar memberi kesan yang positif dalam hidup kita dan memberi 'warm-up' yang secukupnya untuk kita menyambut ramadhan yang mulia 28 hari dari sekarang. InsyaAllah.

Selamat beribadah. Selamat beristiqomah dalam setiap amalan. Selamat meraikan sya'ban bulan rasulullah,InsyaAllah.

Salam sejahtera kepada kalian semua

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment