Sunday 17 June 2012

Isra' dan mi'raj

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

"maha suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda kebesaran kami. Sesungguhnya Dia maha mendengat, maha melihat."
(surah Al-Isra', ayat 1)

Hari ini ialab 27rejab,tarikh yang dikatakan berlakunya peristiwa isra' dan mi'raj. Kalau di tv al-hijrah sejak semalam menceritakan tentang palestin, kekacauan palestin, keistimewaan palestin, perebutan palestin dan disanalah adanya Masjidil Aqsa yang merupakan kiblat pertama umat islam. Allahu akbar. Semoga palestin kembali menjadi milik islam dan kemenangan hanya milik umat islam. InsyaAllah. Marilah kita berdoa sahabat agar saudara islam kita di palestin terus diberi kekuatan iman dalam menempuh dugaan dan ujian ini. Salurkan apa sahaja sumbangan yang kita mampu. Sahabat boleh layari laman web www.amanpalestin.net.

Hasil terbesar perjalanan Nabi Muhammad s.a.w dalam peristiwa isra' dan mi'raj ialah perintah dari Allah untuk menunaikan ibadat solat. Hal ini menunjukkan keistimewaan solat.

Sebab itulah amalan kita yang pertama sekali akan dihisab ialah solat. Bagaiman solat kita hari ini sahabat? Astagfirullah.

Saya teringat satu lagu,
sepohon kayu daunnya rimbun,lebat bunganya serta buahnya,walaupun hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunanya.

Allahu Akbar

Ambillah iktibar dan hikmahnya dari peristiwa isra' dan mi'raj ini

Sesungguhnya Allah maha berkuasa atas segala-galanya.

Salam sejahtera kepada kalian semua

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment