Monday 26 November 2012

Perkara yang sia-sia

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud,

"muslim yang baik itu meninggalkan perkara yang tidak berfaedah baginya" (HR Tirmidzi, Hassan)

Cuti sekolah yang panjang, cuti semester universiti yang berbulan-bulan menimbulkan kerisauan. Cuti yang terlalu panjang juga mengurangkan kompeten generasi muda ini.

Melihat generasi muda yang tidak berusaha mengisi masa terluang dengan perkara berfaedah. Amat-amat membimbangkan...

Banyaaaaaak masa dihabiskan dengan perkara yang tidak bermanfaat. Mungkin ada yang tidur berlebihan sehingga matahari tegak di kepala. Mungkin ada pula yang menonton televisyen sepanjang masa, dengan hidangan drama Melayu yang sangat-sangat membimbangkan. Mungkin ada yang berpeleseran bersama rakan di pusat-pusat membeli belah.

Masalah ini harus dipandang berat oleh ibu bapa. Komunikasi dan perbincangan harus wujud untuk mengisi masa yang terluang bagi mengisi jiwa, rohani, jasmani dan intelek anak-anak muda ini.

Selak kembali manual kehidupan yang hakiki iaitu Al-Quran daripada surah Al-Asr yang bermaksud

"demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan MENGERJAKAN KEBAJIKAN serta saling menasihati untuk kebenaran dan kesabaran"

Masa yang berlalu tidak akan mampu diputar kembali. Bangkitkanlah jiwa generasi muda ini Ya Allah...sedarkan mereka YaAllah yang hidup bukan sekadar makan, tidur, dan berhibur tetapi lebih daripada itu, hidup ini adalah perjalanan yang panjang untuk diisi dengan segala amalan dalam mengakui hakikat kita diciptakan sebagai 'insan'.

Ayuh semua sahabat pembaca, ayuh semua generasi muda yang sedang bercuti panjang sibukkan diri dengan perkara yang berfaedah yang membawa kita dekat dengan akhirat, agar kita tidak disibukkan dunia yang menyebabkan kita sesat...

Jadilah manusia, insan yang bermanfaat untuk manusia sekeliling kalian semua...

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca

posted from Bloggeroid

1 comment: