Tuesday 6 November 2012

Pandan Indah

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW

Apa kahabar sahabat semua? Moga sentiasa ceria dengan keimanan dan ketakwaan kepada Allah yang maha pencipta.

Beberapa hari lagi di pandan indah meninggalkan rasa sebak juga di jiwa saya. Sejak isnin ramai sahabat sekerja mengucapkan tahniah, ada yang bertanya kenapa ke Melaka tidak ke Pahang, ada yang berkata muka lebih ceria daripada biasa. Ye itulah hakikatnya, nikmat dari Allah yang tidak mampu saya sembunyikan kesyukurannya. Kesyukuran yang maha tinggi kepada pencipta dan pemilik seluruh alam ini.

Tiga tahun di pandan indah meninggalkan kesan yang positif dalam diri saya sebagai pendidik. Banyak perkara yang menginspirasikan saya. Benarlah penghijrahan akan menjadikan manusia itu lebih baik dari sebelumnya. Keadaan tersebut benar-benar berlaku dalam hidup saya. Syukur Tuhan.

Setahun setengah yang pertama di pandan indah saya tinggal di upm kerana menyambung pengajian. Banyak juga konflik semasa itu berkaitan tempat tinggal, tambahan saya cerewet juga untuk mencari rumah sewa jadi pilihan menetap di upm adalah terbaik. Dalam tempoh tersebut saya bertemu dengan dua kali cuti semester. Setiap cuti semester, saya Terpaksa mengangkat barang pindah ke bilik sementara, Sendirian, Keesokan paginya ke sekolah seperti biasa seolah tiada sebarang kesulitan. sering saya bisikkan pada diri saya 'sabar indah, fikirkan kejayaan yang akan digenggam selepas ini, sabar'. Allahubakbar bila dikenang kembali menimbulkan rasa sebak.

Setahun setengah lagi apabila semua pelajar post grad sudah tidak dibenarkan tinggal di hostel saya menetap di rumah abang saya. Syukur. Benarlah disebalik kesulitan ada kesenangan. Yang penting sabar dan solat. Kesulitan, ujian dan dugaan menjalani kehidupan di sini membuatkan saya bertemu 'jalan pulang'. Bertemu rakan sekerja yang positif Menimbulkan rasa kecintaan dalam dunia pendidikan.

Hakikatnya penghijrahan saya selama tiga tahun di bumi selangor, bertugas di smk pandan indah, menemukan saya dengan diri saya sebenar. Menemukan saya dengan hakikat saya diciptakan sebagai hambaNYA. Menemukan saya dengan kebahagiaan dan ketenangan.

Terlalu banyak ilmu, keyakinan, kecintaan dalam bidang pendidikan yang saya kutip di sini. Inilah semangat yang akan saya bawa ke Melaka pula.

Inilah permulaan perjalanan kehidupan untuk fasa yang seterusnya. Pastinya wujud dugaan dan ujian dari sisi yang berbeza. Tetapi hanya padaNYA saya berserah. Kerana inilah terbaik untuk saya.

Setiap yang terjadi tidak pernah berlaku dengan sia-sia.



Bersama sahabat baik yang akan saya tinggalkan. Beliaulah yang tolong semakkan pertukaran saya. Beliaulah yang sudi mendengar cerita-cerita saya. Beliaulah yang kadang kala membuatkan saya rasa selesa. Moga segala kebaikannya pada saya Allah balas dengan ganjaran pahala. Moga sahabat saya ini juga diizinkan bertukar ke bangi. Tolong aminkan sahabat. Moga sahabat saya ini sihat dan diberikan rezeki yang melimpah. Amin. Ya rabbal alamin.

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment