Thursday 29 October 2015

Aqiqah

Assalamualaikum

Segala puji bagi Allah yang memberi rezki dan nikmat hidup..syukur Alhamdulillah

Satu lagi catatan kenangan untuk ingatan dan bacaan anak bijak ummi Nur Khairiah bila ya dah pandai baca nanti..

Aqiqah hukumnya sunnah (muakkad) sesuai pendapat Imam Malik, penduduk Madinah, Imam Syafi'i dan sahabat- sahabatnya, Imam Ahmad, Ishaq, Abu Tsaur dan kebanyakan ulama Ahli Fiqih(fuqaha) (sumber daripada blog syiarislam.net)

Berdasarkan hadis nabi " anak tergadai dengan aqiqahnya. Disembelihkan untuknya pada hari ketujuh (dari kelahiran)" (HR al-Tirmidzi,Hasan Shahih)

Syukurlah hak Nur Khairiah Mohd Failis dapat dilaksanakan dengan izin Allah pada sabtu lepas 24hb 10 2015

Sebagai tanda kesyukuran dengan rezki dan nikmat kesihatan, tertunailah hajat kami sekeluarga. Khairiah selamat di aqiqah, selamat dibotakkan kepalanya, dan selamat juga diurut oleh mak bidan berpengalaman.

Syukurlah..Ya, baik je hari tu, pagi-pagi sebelum mandi abi bawa Ya tengok kambing yang akan diaqiqah, Pak Imam yang sembelih dan doakan untuk Ya,lepas tu Ya mandi, pakai baju, jam 9pagi dah mula baca yasin, marhaban dan potong jambul, semua nenek cium Ya, sayang Ya..Ya bijak, tak nangis (ummi berdoa je supaya Ya tak menangis)selesai potong jambul, Ya masuk buaian semula untuk majlis berendoi pula..Macam macam doa dalam lagu berendoi tu..moga kelak anak bijak ummi ni jadi anak yang solehah..aminn..









No comments:

Post a Comment