Wednesday 30 December 2015

DLP

Assalamualaikum..selamat sejahtera kepada semua sahabat



selamat kembali bertugas kepada semua guru bagi sesi persekolahan 2016.

saya doakan semua guru semakin bersemangat dan penuh dedikasi untuk mendidik anak bangsa, ikhlaskan niat dan luruskan hati, positifkan emosi  untuk menjadikan anak didik kita cemerlang dunia dan paling penting akhirat, kerjaya mendidik sangat dekat dengan emosi, dan emosi stabil amat penting, emosi stabil memerlukan rehat yang cukup jadi guru atau pendidik tidak digalakkan melakukan dua, tiga atau empat kerja dalam satu masa (lawak sahaja).

saya sudah mesyuarat guru kali pertama semalam, dan hari ini sambung untuk mesyuarat panitia pula.

saya nak berkongsi satu sahaja, salah satu isu yang diterangkan ialah DLP atau Dual Language Program yang merujuk kepada murid tingkatan 1 akan diajar matematik dan sains sepenuhnya menggunakan Bahasa Inggeris. saya tidak menyatakan sokongan atau bantahan, cuma yang ingin saya kongsikan di sini ialah peranan guru Bahasa Melayu agar memantapkan penguasaan murid tingkatan 1 dalam Bahasa Melayu sama ada dari segi bacaan, lisan dan tulisan. keadaan ini bolehlah digambarkan agar murid tingkatan 1 ini tidak menjadi seperti yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. biarlah murid ini dapat menguasai kedua-dua bahasa dengan baik.

selamat bertugas kepada semua guru.

salam tahun baru 2016
selamat berjuang

No comments:

Post a Comment