Tuesday 11 December 2012

Kebenaran

Salam

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Apa maksud kebenaran? Kebenaran daripada perkataan tunggalnya 'benar'.

Saya petik daripada kitab Riyadhus Sholihin (taman orang-orang soleh) kebenaran bermaksud benar dalam bicara dan benar juga dalam perbuatan. Makna lebih jelas, kebenaran ialah Kata-kata yang kita ucapkan seiring dengan perbuatan yang kita lakukan.

Secara ringkas, seseorang itu dikatakan benar jika ucapannya selaras dengan amal perbuatannya. Jika tidak, manusia itu dianggap berdusta atau kadzib (Riyadhus sholihin).

Contohnya,kita cakap kita islam, kita beriman, tetapi kita tidak solat, kita tidak puasa, kita tak menutup aurat, jadi cukupkah iman dan islam kita jika hanya mengucap dua kalimah syahadah? Hanya pada ucapan tetapi tidak pada amal perbuatan. Nauzubillahi min zalik.

Sama-sama kita fikirkan. Adakah kita 'benar' dalam kehidupan kita, atau kita masih terus berdusta dengan diri kita sendiri?

Benar dalam ucapan dan amal perbuatan akan menunjukkan kita jalan kebajikan dan kebaikan. Jalan kebajikan dan kebaikan ini yang akan memandu kita kepada Syurga Allah...bukankah syurga itu tujuan hidup kita yang sebenar sahabat?

Wallahu a'lam

Moga ada manfaatnya

Salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment