Wednesday 25 April 2012

7 amalan harian rasulullah


salam.

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Saya sejujurnya sedang berusaha untuk mengaplikasikan setiap amalan rasulullah dalam kehidupan harian. semoga Allah redha dan mendapat syafaat baginda di akhirat kelak. Rasulullah, Kekasih Allah, yang bernama Muhammad Bin Abdullah (Insan yang terpuji), merupakan nabi utusan terakhir, dan alangkah istimewanya kita diberi nikmat menjadi umat nabi utusan terakhir ini. SubhanaAllah, Maha suci Allah.

Saya sedih bila mengenangkan betapa kasihnya baginda kepada kita, betapa cintanya baginda kepada kita sebagai umatnya, hingga disebut-sebut sehingga hujung hayatnya. Dan saya bertambah pilu apabila terfikir, memandang diri sendiri betapa dhaifnya saya, miskinnya saya dalam mengikut semua sunnah baginda. Astagfirullah.

Oleh itu, saya suka nak mengajak diri saya dan semua pembaca untuk sedaya kita melaksanakan tujuh amalan harian baginda, iaitu :

1. Solat sunat tahajud. 
2. Membaca Al-Quran dengan tafsirnya.
3. Solat sunat Dhuha.
4. Solat berjemaah
5. Menjaga wuduk
6. Bersedekah (senyuman juga satu sedekah)
7. Istigfar. 

Semoga Allah redha dengan usaha kita dan Semoga kita semua mendapat syafaat baginda di akhirat kelak. selamat beramal.

salam sejahtera kepada kalian semua

No comments:

Post a Comment